Tuesday, October 25, 2011

Tolong Jangan Buang Bayi Lagi!

Assalamualaikum

Tergerak hati TAH untuk menulis cerita ini selepas ternampak gambar-gambar kes pembuangan bayi di facebook. Sebak rasa hati bila manusia sanggup membunuh anak sendiri selepas termakan godaan nafsu syaitan. Berani buat tak mau tanggung!
Luangkan sedikit masa untuk membaca entri kali ini.

Pada tahun 2006. Aku darjah 3 pada waktu itu. Aku baru balik dari sekolah. Ibu tak seperti selalu. Biasanya dia akan tanya tentang aktivitiku disekolah. Kali ini dia hanya diam. Tergerak juga hati aku untuk bertanya kenapa. Tapi hati ini rasa berat je nak tanya seandainya perkara itu boleh mengundang rasa marah atau kecewa pada ibu. Akhirnya aku tanya juga kepada ibu.


"Ibu kenapa? Dari tadi diam je. Along ada buat salah ke ibu?"


Ibu hanya memandang wajah aku tanpa sebarang kata. Aku mula rasa tak sedap hati. Aku cuba bertanya sekali lagi pada ibu..


"Ibu.. Kalau along ada buat salah.. Tolong cakap ibu"


Kali ini ibu tersenyum manis memandang wajah aku. Ibu meletakkan kedua-dua tapak tangannya diatas bahu aku. 


"Along tak buat salah apa-apa pun. Ibu saja nak usik along tadi.. Along.. Ibu ada benda nak cakap..Along akan dapat adik baru!!"


Waktu itu.. Aku tergamam. Tak mampu nak berkata apa-apa.. Bukan kerana tidak suka akan kehadiran ahli keluarga terbaru merangkap adikku ke-3 tapi kerana aku terlalu gembira.. Aku juga gembira kerana adik aku yg ke 2 iaitu Ayie akan menamatkan zaman bongsunya itu tak lama lagi. Tak perlulah aku untuk melayan sikap ngada-ngada baby tuanya itu. Tak sabar sungguh aku menunggu kehadiran permata baru yang akan ceriakan kembali suasana keluarga ini. Setiap hari aku ceritakan hal ini disekolah. Berita gembira iniaku kongsikan kepada kawan-kawan aku.


Hampir 24 minggu berlalu.


Bayi dalam kandungan ibu sangat-sangat aktif. Ibu selalu baring dan tunjukkan aku perutnya yang bergerak-gerak setiap kali baby menendang perut ibu. Bila suasana bising atau perut ibu diusap-usap. Makin aktiflah baby bergerak. Kami sekeluarga mula membeli barangan baby serba sedikit..


1 hari...


Ketika itu aku dan 2 lagi adikku yang lain ikut tok & wan aku ke Kuala Lumpur melawat Maknjangku yang juga sedang mengandung. Tiba-tiba wan aku mendapat satu panggilan dari ayah aku. Mimik muka wan bergitu serius. Perbualannya juga membuatkan aku tertanya-tanya apa yang dikhabarkan oleh ayahku. Wan meletakkan ganggang telefon dengan perlahan. Aku lihat wan menekup dahinya. 


28/8/2006


Kami segera pulang dari Kuala Lumpur. Aku semakin tertannya-tanya. Kenapa semua orang jadi kelam-kelibut? Aku bertanya kepada wan aku kenapa. Wan aku hanya menjawab dengan perlahan bahawa ibu sudah bersalin. Hati aku terasa bergitu gembira. Permata yang ditunggu-tunggu oleh kami sekeluarga akhirnya lahir di muka bumi Allah yang indah ini. Disebalik keriangan hati yang aku pendam itu, aku terfikir sesuatu. Bukan ke kandungan ibu baru 24 minggu? Macam mana keadaan baby? Terdetik rasa tidak percaya dalam hati ini bahawa ibu sudah bersalin.


Ketika dalam perjalanan pulang. Baru aku tahu yang ibu turun darah. Ibu cepat-cepat dihantar ke hospital. Ibu KEGUGURAN. Malangnya, baby tak dapat diselamatkan. Beratnya cuma 450gram. Paru-parunya belum matang. Dia tidak dapat bernafas dengan normal. Kami bergegas balik rumah. Ibu masih di hospital kerana perlu menjalani pembedahan kerana uri terlekat. Ayah dah bawa balik jenazah adik untuk disempurnakan.


Sesampainya kami di rumah.. Jenazah adik sudah dimandikan dan sedang dikafan.. mujur aku masih sempat untuk menatap wajahnya. Aku tatap wajah adik dalam-dalam.. aku kucup perlahan dahinya yang lembut. Itulah kali pertama dan merupakan kali terakhir aku akan dapat menatap wajah seorang puteri yang bernama Siti Nur Aisyah. Permata yang dinanti-nantikan itu telah pergi menghadap Illahi buat selamanya. 


Al-Fatihah untuk adikku tersayang. Walaupun seluruh keluarga sedih dengan ujian yang diturunkan kepada kami. Kami sekeluarga tetap redha dengan ketentuan Illahi. 
Kata Ibu, ibu dapat mendengar tangisan Siti Nur Aisyah ketika dia lahir. Tangisan yang perlahan dan hanya sekejap sahaja. Tangisan yang membuatkan ibu berasa sayu dan menangis..


Allah lebih menyayangi adik dari kami sekeluarga. 


Al-Fatihah

2007
Masa berlalu dengan sungguh pantas. Kehilangan Siti Nur Aisyah masih terasa. Alhamdulillah, Ibu ditakdirkan mengandung lagi. Kami sekeluarga bersyukur sangat. Allah kurniakan lagi sebuah permata kepada kami. Suasana kembali kepada keceriaan. Aku berdoa sangat-sangat agar tidak kehilangan lagi. Seperti biasa, aku cukup suka tengok perut ibu. Baby sangat aktif. Akan naik bonjolan pada perut ibu setiap kali baby bergerak. Ibu kata, baby kali ni lebih aktif dari Siti Nur Aisyah

Aku mengajak ibu ke bandar untuk membeli barangan sekolah. Riangnya aku pada waktu itu kerana aku akan mendapat alat tulis baru. Ketika dalam perjalanan ke bandar. Ibu merasakan seluarnya basah. Kami sekeluarga was-was. Tak kan air ketuban kot? Ibu baru mengandung 20 minggu. Perjalanan kami ke bandar terus bertukar arah ke kelinik. 

Rasa risau umpama bisa yang ditusuk kedalam hati. Aku mula terbayang kejadian yang terjadi pada tahun lepas. Kejadian yang menimpa Siti Nur Aisyah. Aku berdoa sangat-sangat agar ianya tidak lagi berulang. Ibu kata mungkin tak ada apa-apa sebab ibu langsung tak rasa sakit pun. 

Setelah tiba di klinik. Doktor mengesahkan bahawa itu sememangnya air ketuban. Takutnya kami sekeluarga waktu itu, Allah sahaja yang tahu. Ibu terus dihantar ke hospital dengan ambulans. Malangnya, kami dimaklumkan bahawa tiada ubat yang mampu menghalang air ketuban dari terus keluar. Ibu ditahan di hospital selama hampir 2 minggu. 

3.4.2007

Pada usia kandungan 22 minggu. Ibu bersalin juga akhirnya. Kesedihan lama berulang lagi. Perkara yang ditakutkan berlaku akhirnya terjadi juga. Baby tak dapat diselamatkan oleh kerana paru-parunya masih belum kuat. Lahirnya dengan berat 500g. Allah menganugerahkan kami seorang putera yang wajahnya persis seperti ayahku. Itu adalah putera pertama dalam keluarga kami. Putera itu diberikan nama Muhammad Ariff Fikri.

Doktor maklumkan pada ibu bahawa degupan jantungnya terlalu perlahan dan lemah. Tapi baby dah dimasukkan ke ICU. Doktor cuba sedaya upaya untuk menyelamatkan Muhammad Ariff Fikri. Tetapi nasib tidak menyebelahi kami. Allah lebih menyayanginya. Muhammad Ariff Fikri turut pergi mengadap Illahi.

Ya Allah! Ujian apakah yang engkau turunkan kepada kami? Walaupun sedih, kami tetap redha dengan qada dan qadar. Aku berasa sungguh kasihan pada ibu. Ibu tak dapat melihat anaknya dikembumikan kerana ditahan dihospital untuk pembedahan seterusnya. 

Kali ini aku sempat melihat sendiri adikku dimandikan, dikafankan dan disembahyangkan. Jenazahnya dikebumikan sebelah kubur Siti Nur Aisyah. Al-Fatihah buat 2 permata tersayang. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.

2008

Seiring dengan masa. Ibu ditakdirkan mengandung lagi. Doa untuk keselamatan kali ini sememangnya tidak lekang dari mulut kami sekeluarga. Allah anugerahkan lagi rezeki kepada kami kali ini. memandangkan ibu pernah keguguran 2 kali sebelum ini. Ibu lebih berhati-hati betul kali ini. Ibu ada temu janji dengan doktor setiap 2 minggu untuk periksa keadaan baby. Doktor tak dapat kesan kenapa ibu keguguran sampai 2 kali sebelum ini.

11/11/2008

 Aku darjah 5. Ketika itu aku berada disekolah. Aku tengah gembira gila sebab aku terima piala sebagai pelajar terbaik dalam matapelajaran Bahasa Melayu. Aku betul-betul tak sabar nak tunjukkan piala itu pada ibu dan ayahku. 

Dalam kesibukan majlis penyampaian hadiah itu. Guru kelas aku menepuk bahu aku dari belakang. Katanya ayah aku jemput aku pulang awal hari ini. Aku nampak kelibat ayah di hadapan dewan menunggu aku. Aku hairan, kemudian aku nampak ayah bercakap sesuatu pada guru kelas aku. Ayah terus menuju ke arah aku. Ayah kata aku kena balik sekarang sebab ibu masuk hospital. Aku mula terfikirkan perkara sama yang terjadi pada setahun lepas namun aku hanya mendiamkan diri. 2 nama ini terus muncul dalam sudut pemikiran aku iaitu Siti Nur Aisyah dan Muhammad Ariff Fikri. Aku berharap sangat bukan sebab itu ibu dimasukkan ke dalam wad.

Ayah hanya mendiamkan diri dalam kereta.. bergitu juga Ayie yang berusia 5 tahun ketika itu. Kereta dipandu ayah terus menuju ke sekolah adik ke-2 aku iaitu Nina untuk menjemputnya pulang. Ketika dalam kereta. Aku dan adik aku difahamkan bahawa ibu keguguran lagi. Aku tergamam ketika itu. Tiada satu kata pun yang keluar dari mulut aku kecuali air mata yang jatuh dari kelopak mata. Kami terus pulang ke rumah dan menukar pakaian.

Kami terus ke hospital. Ibu melahirkan seorang puteri yang cukup sifatnya pada usia kandungan ke20. Beratnya hanya 400g. Puteri itu dinamakan Seri Intan Widuri. Aku berasa lebih sebak kerana kali ini aku sendiri yang kena meriba jenazah adikku untuk dibawa pulang ke rumah tok untuk disempurnakan. Sepanjang perjalanan terasa bergitu jauh. Air mata aku tidak dapat berhenti dari terus mengalir. Cepat-cepat aku kesatkan air mata aku. Tak mahu air mata aku terkena pada kain batik yang membaluti jenazah adikku. 

Sesampainya di rumah tok. Sudah ramai yang menunggu jenazah adikku untuk disempurnakan.  Seri Intan Widuri dikebumikan di sebelah kubur kakak dan abangnya. Walaupun perkara ini terlalu pahit dan pedih.. Kami sekeluarga haru menerimanya jua. Ibu betul-betul sedih.. Ibu kata dia dah tak mahu mengandung lagi. Setiap kali mengandung.. yang dapat hanyalah mayat!

Al-Fatihah kepada Seri Intan Widuri

2010

Sekali lagi Allah berikan kami rezeki. Kandungan ibuku dijaga rapi. Ibu langsung tidak dibenarkan melakukan apa-apapun pekerjaan. Ibu banyak menghabiskan masa dengan berbaring. Setiap 2 minggu iu perlu berjumpa dengan doktor. Segala pantang larang ibu patuhi. 3 pemergian sebelum ini tersangatlah memedihkan. Kami juga tidak terlalu mengharap. Barangan baby juga langsung tidak disediakan. Kata ibu, biarlah benar-benar pasti selamat dahulu baru mula membeli barangan baby.

Untuk keselamatan yang lebih kepada kandungan kali ini. Ibu menjalani pembedahan 'Cervical Cerclage'. Alhamdulillah.. Ibu selamat menjalani pembedahan tersebut tanpa sebarang komplikasi. Doktor memaklumkan kepada kami peratusan untuk baby selamat kali ini ialah 98%! Kami sekeluarga bergitu gembira mendengarnya. Bagai disuntik semangat baru. Kami tidak lagi berasa terlalu risau. kami juga mula meletakkan harapan yang tinggi pada kandungan kali ini. Perasaan gembira menyelubungi diri.

23/10/10

Kegembiraan yang kami sekeluarga bayangkan tidak lama. Kandungan kali ini terpaksa digugurkan. Terlalu berisiko untuk ibu teruskan kandungan ini. Air ketuban ibu asyik keluar sehingga tinggal 2/3 sahaja air ketuban dalam rahimnya. Hal itu telah menyebabkan bayi dalam kandungan terkena jangkita kuman. Jika ibu masih ingin meneruskan kandungan ini.. Nyawa ibu dalam bahaya. Kami sekeluarga akur dengan ketentuan Allah. Ibu ikut nasihat doktor untuk gugurkan kandungan ini. Usia kandungan ibu ketika itu 21 minggu

Kali ini kami menerima seorang puteri. Puteri itu diberikan nama Qaseh Qalesya Qistina. Dia dikebumikan disebelah 3 kubur adik-adikku yang lain. 

Nampaknya 2% untuk tidak selamat lebih kuat berbanding 98% untuk selamat seperti yang dikatakan oleh doktor. Kami sekeluarga hanya pasrah. Ibu pula tak boleh mengandung lagi. Kata ibu cukuplah kami 3 beradik. Mungkin sudah tiada rezeki.

Al-fatihah kepada keempat-empat arwah adikku yang dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Felda Sebertak. 

nota: Aku di dalam cerita adalah TAH sendiri. TAH nak kongsikan pengalaman TAH. Keluarga TAH bergitu inginkan kehadiran ahli keluarga baru. TAH tak faham. Kenapa ada manusia keji yang sanggup membunuh dan membuang bayi mereka merata-rata?

Muhammad Ariff Fikri

Siti Nur Aisyah

Seri Intan Widuri

Al-Fatihah

Sunday, October 16, 2011

Freebies Doodle #3

~Assalamualaikum~

lagi sekali TAH buat freebies 

Kalau tak keberatan.. LIKE page TAH kat FB ye 
Freebies#1: Klik Sini
Freebies#2: Klik Sini












right-click dan save image. ^_^


Guna Kepala Untuk Main Game

~Assalamualaikum~

Korang pernah tak lagi main game motor kat Petronas Game?
Serius best gila game ni.
sesuai untuk exercise leher lepas berjam-jam depan pesbuk!
Game ni hanya perlu menggunakan kepala korang!
tak payah pakai joystick/keyboard.
cuma perlu ada WEBCAM.
gerakkan kepala korang untuk memandu motor ni.

cara-cara untuk main:
mula-mula klik sini

lepas tu dia akan keluar camera and microphone access.
korang click kat allow tu.

lepas tu korang klik kat "Play The Game"
dia akan mintak korang isi kan nama dan nombor IC korang
lepas korang isi.. klik kat continue.
dan main!!
goyangg goyanggg kepala goyangg~
haha

haha!


Thursday, October 13, 2011

Sambungan Lagu Cinta Muka Buku

~Assalamualaikum~

Sebelum ni. Lagu Cinta Muka Buku adalah lagu yang cukup pemes kat facebook..
Dalam lagu tu pengakhirannya ialah Cinta mereka yang berjaya ..
Pernah terfikir tak apa yang jadi selepas diorang bercinta kat mukabuku tu?
nak tahu apa yang jadi!
Jom ushar lagu kat bawah ni !
haha



Sunday, October 9, 2011

Freebies Couple Doodle

~Assalamualaikum~

Another freebies kat blog TAH.
Freebies yang sebelum ni> Freebies 1
Kalau nak.. Klik dekat gambar dulu.. then right-click dan click save image.
Semua di bawah adalah transparent 
Kalau boleh.. Like page TAH di facebook ye ^.^







Saturday, October 8, 2011

Friday, October 7, 2011

Bini-Biniku Gangter Full Movie (YouTube)


Sinopsis Bini Biniku Gangster
Manja dan Herry adalah sepasang suami isteri yang sangat romantik dan saling sayang menyayangi. Bagi Herry, Manja adalah seorang isteri dan suri rumah yang baik. Sedaya upaya Manja cuba menyembunyikan identitinya sebagai seorang ketua kumpulan gangster. Dipejabat, Herry kerap dibuli oleh Mat Saja, tetapi setiap kali Herry dibuli pasti Mat Saja akan menerima balasannya. Perkahwinan mereka yang sudah berusia 2 tahun itu masih belum dianugerahkan anak disebabkan Manja yang pernah mengalami kecederaan perut akibat kisah silam, membuatkan Manja berasa serba salah lalu cuba mencarikan seorang isteri yang boleh memberikan anak untuk suaminya yang tersayang. Ia juga adalah untuk mengalih perhatian Herry dari mengetahui aktiviti luarnya yang semakin sibuk setelah bergelar ketua kawasan, tambahan pula kawasannya kerap diganggu oleh musuhnya Min Siam.

Manja melamar Reanna, rakan sepejabat Herry yang baru untuk menjadi madunya. Walaupun redha dengan perkahwinan suaminya yang baru, jauh disudut hatinya perasaan cemburu melihat kemesraan Reanna dan Herry. Maka berlakulah perang dingin antara Manja dan Reanna dirumah. Sedang mereka asyik bergaduh, tiba – tiba Herry menghilangkan diri. Kedua dua madu itu berusaha mencari Herry di merata tempat, Manja bergegas ke tempat musuhnya iaitu Min Siam, kerana khuatir Herry diculik ahli kumpulan Min Siam

.


Jawapan Kepada 9 Persoalan Atheist

Pada zaman dahulu, terjadinya suatu perdebatan antara golongan Atheis (tidak percaya kewujudan Tuhan) dengan seorang pemuda yang beragama Islam. Pemuda ini datang bersama gurunya dan gurunya telah diajak berdebat dengan golongan Atheis itu namun tidak dibenarkan pemuda itu, katanya: “Tak selayaknya seorang 
ulama besar berdebat di dalam majlis sebegini, cukuplah diserahkan kepada muridnya yang masih muda ini untuk berbincang-bincang dengan mereka-mereka ini.”
Semua yang ada di dalam majlis ketika itu terkejut dengan keberanian pemuda ini. Maka bermulalah perdebatan di antara mereka. Bila mana pemuda ini duduk duduk pada tempat yang disediakan maka serentak dengan itu salah seorang Atheis terus mengajukan soalan:


Soalan Pertama


Atheis: “Pada zaman bilakah Tuhan kamu dilahirkan?”


Pemuda tersebut tersenyum lalu menjawab: “Allah Taala tidaklah sesuatu yang dilahirkan. Jika Dia dilahirkan sudah tentu Dia punya bapa, Allah juga tidak melahirkan. Jika Dia melahirkan maka sudah tentu Dia punya anak.”


Soalan Kedua


Atheis: “Kalau begitu, bilakah pula Tuhan kamu wujud?”


Pemuda itu seraya menjawab: “Allah Taala itu wujud sebelum adanya zaman, sedangkan zaman itu sendiri adalah ciptaanNya, mana mungkin pencipta wujud selepas makhluk ciptaanNya.”


Soalan Ketiga


Atheis: “Cuba kamu berikan kepada kami sedikit gambaran tentang kewujudan Tuhan kamu yang tiada permulaan ini. Bagaimana mungkin sesuatu itu ada tanpa ada permulaannya?”


Pemuda itu menjawab: “Kamu pandai mengira?”


Kelompok Atheis itu menjawab: “Tentu sekali kami pandai mengira.”


Pemuda itu meneruskan ucapannya: “Bolehkah kamu beritahu aku apakah nombor sebelum nombor empat (4)?”


Atheis: “Nombor 3″
Pemuda: “Nombor sebelum 3?”
Atheis: “Nombor 2″
Pemuda: “Nombor sebelum 2?”
Atheis: “Nombor 1″
Pemuda: “Nombor sebelum 1?”
Atheis: “Tiada”


Pemuda itu tersenyum lalu memberikan penerangan: “Nah, kamu sendiri mengakui bahawa nombor 1 sebelumnya tiada mulanya. Nombor yang merupakan ciptaan Allah ini sendiri kamu akui bahawa tiada permulaan baginya. Apatah lagi pencipta kepada nombor itu sendiri?”


Terpinga-pinga kelompok Atheis tersebut dengan jawapan yang padat dan bernas daripada pemuda itu. Ternyata mereka silap perkiraan bila mana berhadapan dengan anak muda ini. Pada mulanya mereka merasakan bahawa anak muda ini mudah dikalahkan, namun telahan mereka ternyata menyeleweng. Mereka perlu lebih berhati-hati.


Soalan Keempat


Atheis: “Tahniah anak muda di atas jawapanmu sebentar tadi. Jangan sangka kamu berada di dalam keadaan yang selesa. Baik, tolong kamu terangkan kepada kami, pada bahagian manakah Tuhan kamu mengadap?”


Pemuda itu menjawab: “Jika aku bawa sebuah pelita yang dicucuh dengan api ke sebuah tempat yang gelap, pada arah manakah cahaya pada api tersebut mengadap?”


Kelompok Atheis menjawab: “Cahaya itu tentulah akan menerangi keseluruhan arah.”


Pemuda itu berkata: “Jika cahaya yang diciptakanNya itu pun kamu semua tidak mampu menerangkan pada arah manakah ia mengadap, inikan pula Sang Pemilik Cahaya langit dan bumi ini sendiri?”


Kesemua hadirin yang mendengar jawapan daripada pemuda itu bersorak kegembiraan. Kagum mereka dengan kepetahan anak muda itu.


Soalan Kelima


Atheis: “Bolehkah kamu terangkan kepada kami, bagaimana zat Tuhan kamu? Adakah ianya keras seperti besi? Atau jenis yang mengalir lembut seperti air? Atau ianya jenis seperti debu dan asap?”


Pemuda itu sekali lagi tersenyum. Beliau menarik nafas panjang lalu menghelanya perlahan-lahan. Lucu sekali mendengar persoalan kelompok Atheis ini. Orang ramai tertunggu-tunggu penuh debaran apakah jawapan yang akan diberikan oleh pemuda itu.


Pemuda itu menjawab: “Kamu semua tentu pernah duduk disebelah orang yang sakit hampir mati bukan?”


Atheis menjawab: “Tentu sekali.”


Pemuda itu meneruskan: “Bila mana orang sakit tadi mati, bolehkah kamu bercakap dengannya?”


Atheis menjawab: “Bagaimana mungkin kami bercakap dengan seseorang yang telah mati?”


Pemuda itu meneruskan: “Sebelum dia mati kamu boleh bercakap-cakap dengannya, namun selepas dia mati, terus jasadnya tidak bergerak dan tidak boleh bercakap lagi. Apa yang terjadi sebenarnya?”


Kelompok Atheis tertawa lalu memberikan jawapan: “Adakah soalan seperti ini kamu tanyakan kepada kami wahai anak muda? Tentu sekali seseorang yang mati itu tidak boleh bercakap dan bergerak . Ini kerana rohnya telah terpisah daripada jasadnya.”


Pemuda itu tersenyum mendengar jawapan mereka lalu berkata: “Baik, kamu mengatakan bahawa rohnya telah terpisah daripada jasadnya bukan? Bolehkah kamu sifatkan kepada aku sekarang, bagaimanakah bentuk roh tersebut. Adakah ianya keras seperti besi, atau ianya mengalir lembut seperti air atau ianya seperti asap dan debu yang berterbangan?”


Tertunduk kesemua Atheis tersebut bila mana mendengar persoalan pemuda bijak tersebut. Ternyata olokan mereka sebentar tadi kembali tertimpa ke atas mereka.


Kelompok Atheis menjawab dengan keadaan penuh malu: “Maaf, tentu sekali kami tidak dapat mengetahui bagaimana bentuknya.”


Pemuda itu lalu meneruskan bicaranya: “Jika makhluknya seperti roh itu pun kamu tidak mampu untuk menerangkannya kepada aku, bagaimana mungkin kamu ingin menyuruh aku menerangkan bagaimana bentuk Tuhan Pemilik Roh serta sekalian alam ini?”


Soalan Keenam


Atheis: “Di manakah Tuhan kamu duduk sekarang?”


Pemuda itu kembali bertanyakan soalan kepada mereka: “Jika kamu membancuh susu, tentu sekali kamu mengetahui bahawa di dalam susu tersebut ada terdapat lemak bukan? Bolehkah kamu terangkan kepada saya, dimanakah tempatnya lemak tersebut berada?”


Kelompok Atheis menjawab: “Kami tidak dapat menerangkan kepadamu dengan tepat kedudukan lemak di dalam susu tersebut. Ini kerana lemak itu mengambil keseluruhan bahagian susu tersebut.”


Pemuda itu seraya berkata: “Kamu sendiri lemah di dalam memberikan jawapan terhadap persoalan aku sebentar tadi. Jika lemak di dalam susu pun tiada tempat yang khusus baginya, masakan pula kamu ingin mengatakan bahawa Tuhan Pemilik Arasy itu ada tempat duduk khusus bagiNya? Sungguh aku pelik dengan persoalan-persoalan kamu ini.”


Soalan Ketujuh


Atheis: “Kami pelik bagaimana jika masuk ke dalam syurga ada permulaannya (iaitu selepas dihisab oleh Allah Taala di padang Mahsyar) namun bila mana sudah berada di dalamnya maka tiada lagi pengakhirannya (maksudnya tiada kesudahannya dan akan selama-lamanya di dalam syurga)?”


Pemuda itu tersenyum lagi lalu menjawab: “Mengapa kamu pelik dengan perkara tersebut. Cuba kamu lihat pada nombor. Ianya bermula dengan nombor satu bukan? Namun bolehkah kamu terangkan kepada aku apakah nombor yang terakhir di dalam senarai nombor?”


Terkelu kelompok Atheis ini untuk memberikan jawapan. Tentu sekali nombor tiada kesudahannya.


Pemuda itu tersenyum melihat kelompok Atheis ini terkebil-kebil tidak mampu memberikan jawapan. Kemudian beliau menyambung bicaranya: “Nah, kamu sendiri tidak mampu untuk menerangkan kepadaku apakah nombor terakhir bukan? Jawapannya sudah tersedia di hadapan mata kepala kamu.”


Soalan Kelapan


Atheis: “Kami ingin bertanya lagi, bagaimana mungkin seseorang di dalam syurga menurut Nabi kamu tidak akan kencing dan berak. Sedangkan mereka juga makan dan minum? Ini adalah perkara yang tidak masuk akal.”


Pemuda itu tenang membetulkan kedudukannya. Lalu beliau menjawab: “Aku dan kamu sebelumnya pernah berada di dalam perut ibu sebelum dilahirkan bukan? Sembilan bulan di dalam perut ibu, kita juga makan daripada hasil darah ibu kita. Persoalanku, adakah kamu buang air kecil dan besar di dalam perut ibumu? Sedangkan kamu juga makan di dalamnya?”


Sekali lagi kelompok ini terdiam membisu seribu bahasa. Padat sekali jawapan anak muda ini.


Soalan Kesembilan


Ia soalan terakhir yang ditanyakan oleh kelompok Atheis tersebut kepada pemuda itu bila mana mereka telah mati kutu dan sudah terlampau maluialah berkenaan: “Jika kamu terlalu bijak , apakah yang dilakukan oleh Tuhanmu sekarang?”


Maka pemuda itu menjawab dengan tenang: “Sebelum aku memberikan jawapan kepadamu, eloklah kiranya kita bertukar tempat. Ini kerana kamu berada pada tempat yang tinggi sedang aku berada di bawah. Jawapan hanya boleh diberikan bila mana aku berada di atas mengambil alih tempatmu.”


Kelompok Athies itu lalu bersetuju dengan cadangan pemuda tersebut, lalu mereka bertukar tempat. Pemuda itu naik ke atas, manakala sang Atheis turun ke bawah.


Bila mana pemuda itu sudah berada di atas, terus beliau menjawab: “Kamu bertanya sebentar tadi apakah yang Tuhanku lakukan sekarang bukan? Jawapannya ialah, Tuhanku sedang meninggikan yang Haq (dengan menaikkan pemuda itu ke atas) dan menurunkan yang Batil (dengan menurunkan kelompok Atheis tersebut ke bawah).”


Akhirnya mereka mengakui bahawa tiada lagi persoalan yang ingin ditanyakan malah kesemuanya telah dipatahkan oleh pemuda itu dengan penuh hikmah.


Walau sudah hampir ribuan tahun pemuda itu meninggalkan kita, namun namanya disebut orang seolah-olah beliau masih hidup di sisi kita. Al-Fatihah buat al-Imam al-A’dzam Abu Hanifah Nu’man bin Thaabit r.a serta kepada seluruh gurunya dan kesemua muslimin dan muslimat sama ada yang amsih hidup atau yang telah wafat.


Thursday, September 29, 2011

Freebies Doodle Freehair Baju Kurung

~Assalamualaikum~

Dipersilakan ambik kalau nak. Jangan segan-segan ye.
 Tapi dengan syarat! Korang mesti follow blog ni dan LIKE blog ni kat facebook ye!
Kalau nak buat freebies kat blog korang.. mesti kena letak credit atau backlink ok ?

Klik gambar dulu baru save ^__^







OK tak? cer komen~ cer komen~

Blog yang di-Promote kali ini:
*klik klik gambar bawah ni untuk ke blog mereka!*

Sunday, September 25, 2011

Pandangan Tentang Surat Berantai

~Assalamualaikum~

Sekarang ni makin menjadi-jadi surat berantai yang asyik disebarkan di facebook.
mara bahaya juga surat-suarat berantai ni.
Tambah-tambah lagi ianya tentang Agama.

kat bawah ni ada 1 pandangan tentang surat berantai yang paling hot sekali kat facebook iaitu mengatakan Hari ini pahang terkena gempa bumi selama 3 minit.
yang TAH lawaknya.
post ni dah dekat setahun disebarkan tapi dalam post masih menggunakan HARI INI!
lagi pun dalam post tak dinyatakan pun daerah mana yang terkena gegaran tu.
TAH duk Pahang jugak. 
Tak terasa bergegar kat mana-mana pon.

Jom baca!
*klik gambar untuk besarkan*

Pandangan korang pulak macam mana?

Jangan lupa Share kan pandangan anda dalam bentuk komen dibawah!
Klik >SINI< untuk komen via Facebook!

Saturday, September 24, 2011

Karipap Karipap Cinta Full Movie (Youtube)

~Assalamualaikum~

Sinopsis:
Ali (Gambit Saifullah) adalah seorang pemuda yang sopan dan baik hati namun tidak bercita-cita tinggi dan kurang motivasi. Ali bekerja di sebuah syarikat penerbitkan akhbar politik dan majalah misteri. Tugasnya sebagai jurufoto yang mengambil gambar tempat-tempat yang kelihatan seram dan memanipulasi gambar-gambar tersebut seolah-olah kelihatan berhantu. Ali jatuh hati pada Sarah (Melia Aimellia), yang bekerja sebagai kartunis di syarikat yang sama. Dalam satu kejadian ragut, Ali bertidak menjadi hero untukmenyelamatkan Sarah, tetapi terpaksa diselamatkan pula oleh Sarah dengan kemahiran seni silatnya. Ali yang mendapat tahu yang Sarah adalah lulusan Universiti Al-Azhar berbohong bahawa dia juga adalah graduan universiti yang sama dalam usaha untuk memikat Sarah.
Sementara itu, bos Ali, Datuk Razali Bunari terlibat dalam satu pertelingkahan sengit dengan saingan politiknya Dato Zidan. Datuk Razali mendapat dokumen sulit mengenai skandal Dato Zidan dan ingin menerbitkannya melalui akhbar politik beliau. Ali terkejut apabila dapat tahu bahawa ayah Sarah pernah bekerja dengan Dato Zidan dan memang terlibat dalam skandal tersebut. Setelah mengetahui akan keinginan bosnya itu, Ali ingin menebus dosa dengan mencuri dokumen-dokumen tersebut dari pejabatnya. Dengan bantuan empat sekawan beliau dapat memecah masuk ke rumah bosnya dan mencuri dokumen tersebut. Adakah hajat Ali untuk memikat Sarah terkabul? Atau adakah Ali akan bersifat jujur dengan memberitahu perkara sebenar?





Dah tengok jangan lupa share tau!

TAH tak minat sangat kat hero cerita ni.. huhu.. Apa2 pon.. bantai je.. haha

Saturday, September 17, 2011

Hantu Bonceng Full Movie (YouTube)

~Assalamualaikum~

Jom tengok Hantu Bonceng full movie!!

Sinopsis:
Sempena sambutan Aidilfitri dan sambutan bulan kemerdekaan, Hantu Bonceng (HB), lakonan hebat Zizan Raja Lawak, Juliana Evans, Jue Aziz dan ramai lagi, bakal memeriahkan sambutan musim berkenaan.
Hantu Bonceng merupakan filem kelima terbitan Excellent Pictures Sdn Bhd dan diarahkan oleh pengarah terkenal, Ahmad Idham Ahmad Nadzri.
Filem yang berkisarkan kisah seorang pemuda bernama Amran yang gemar berlumba motor drag secara haram. Konflik bermula apabila gadis Bohsia iaitu Maya yang dimenanginya dalam sebuah perlumbaan haram terlibat dalam kemalangan jalan raya dan meninggal dunia setelah dibonceng oleh Amran. Sejak kejadian itu hidup Amran tidak tenteram kerana sering diganggu oleh hantu Maya yang meminta supaya mayatnya disempurnakan. Amran meminta bantuan kekasihnya, Halimaton serta rakannya Kunyit untuk menyelesaikan masalah yang dihadapinya itu.
Apakah yang bakal berlaku seterusnya kepada Amran?












Credit to:   

Tuesday, August 30, 2011

10 Fenomena Alam Yang Menakjubkan


¬Assalamualaikum¬
mula-mula sekali, SELAMAT HARI RAYA!!!

1. Ice Circles
Lingkaran ais merupakan fenomena yang sangat jarang sekali terjadi di air yang bersuhu sejuk. Lingkaran ais-ais besar ini dapat ditemui di Skandinavia dan Amerika Utara, dan kejadian yang terbaru terjadi di England, pada Januari 2009.

2. Red Tides
Sebuah fenomena alam yang terjadi kerana berkumpulnya mikroorganisme dipesisir tempat bercantumnya air dari muara, laut atau air sungai dan membuat air menjadi berwarna ungu dan merah.

3. Columnar Basalt
Formasi batu-batuan yang terbentuk disebabkan lava dari letusan gunung yang membeku. Basalt yang terkenal di dunia terletak di Giant’s Causeway di Irlandia Utara. 

4. Sun Dogs
Fenomena di mana matahari kelihatan seperti ada 3.

5. Moeraki Boulders
Batu-batu berbentuk bulat yg berada di tepi pantai, terbentuk kerana hakisan ombak, yang terkenal berada di Pantai Koekohe.

6. Penitentes
Fenomena alam yang hanya terjadi di tempat antara Chile dan Argentina, iaitu salji di permukaan yang tinggi yang runcing kerana tiupan angin yang kuat di Pergunungan Andes.

7. Light Pillars
Fenomena visual yang tercipta kerana pantulan cahaya.

8. Catatumbo lightning
Orang Venezuela menamakan petir misteri itu Relampago del Catatumbo atau petir Catatumbo. Lokasi terjadinya petir ini di muara Sungai Catatumbo di Tasik Maracaribo, Venezuela. Kilat ini menyambar hebat dengan tinggi 5 km. Terjadi 140 kali malah sehingga 160 kali di malam hari dalam 1 tahun. 

Setiap malamnya terjadi sambaran selama 10 Jam. Tiap jam terjadi sebanyak 280 kali sambaran. Jadi dalam setahun kurang lebih 448.000 kali sambaran!!! Petir ini terjadi kerana tumbukan angin kencang yang berasal dari Pergunungan Andes. Konon, petir ini adalah pembentuk lapisan ozon yang paling besar di bumi.

9. Cave of the Crystals
Gua yang berisi crystal terletak di kawasan perlombongan di Chihuahua. Mexico.

10. Pink and White Terraces
Keajaiban alam yang tinggal kenangan kerana dihancurkan oleh letusan gunung berapiT arawera pada tahun 1886, Fenomena alam air panas ini terbentuk dari semburan geiser yang melintas menuruni lereng bukit meninggalkan ketebalan ais, kolam air panas terbesar ini tercatat 3 hektar, sebelum kehancurannya fenomena ini masuk kedalam “The Eighth Wonder of the World”


-akibat terlalu bosan di hari raya ni.. siap 1 entry! hahahha

Friday, August 19, 2011

Cara-cara Mengubah Bentuk Telur Rebus Kepada Bentuk 'Love'

~ASSALAMUALAIKUM~










macam best ni.. kepada sesiapa yang pernah buat.. menjadi tak?